Wij lieten u via onze nieuwsbrief reeds meermaals de dringende boodschap weten dat er voor alle contracten in de schoonmaaksector vanaf 01/01/2024 een aangifte van werken diende te gebeuren conform artikel 30bis.
Wat dient u concreet te doen:
(1) De aangifte van schoonmaakwerken art. 30bis
Werken met een waarde van meer dan 30.000 EUR zonder onderaannemer, meer dan 5.000 EUR met 1 onderaannemer en minder dan 5.000 EUR met 2 of meer onderaannemers. Deze waarde slaat enkel op het bedrag van het contract tussen de klant en het schoonmaakbedrijf.
(2) Check in and out at work
Vanaf 1 september 2024 is de registratie van het begin en het einde van de activiteiten en rustpauzes verplicht voor elke werknemer die bepaalde schoonmaakactiviteiten uitvoert.
Er zijn 2 soorten registratie: in en uit. De registratie ‘in’ moet worden gedaan wanneer de persoon die het werkt uitvoert het werk begint. De registratie ‘uit’ moet gebeuren aan het einde van de activiteit. Ook rustpauzes moeten geregistreerd worden.
De aanwezigheidsregistratie voor schoonmaakactiviteiten is onderworpen aan dezelfde drempelbedragen die van toepassing zijn voor de aangifte van werken van het type “werken in onroerende staat” (30.000 EUR zonder onderaannemer, 5000 EUR met 1 onderaannemer en geen bedrag voor 2 of meer onderaannemers). De registratie is dus enkel verplicht als de aangifte van de werken vereist is.
Met andere woorden als men contracten heeft die onder 30.000 EUR zitten (als men niet met onderaannemers werkt), hoeft er dus geen aangifte van de werken te gebeuren en bijgevolg ook geen registratie!
Aangifte & check in and out at Work via onderstaand link: https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/ddt/general/cleaning-work.htm
Er is wel nog discussie of onduidelijkheid wat bij schoonmaakwerken op een werf want op werven in de bouwsector dient er ook een check in te gebeuren.
Hierover hopen wij snel duidelijkheid te kunnen brengen.
Wettelijke basis: Programmawet 26/12/2022, titel 4, hoofdstuk1, art. 22 tot 48, en hoofdstuk 2, art 4 (§9 art. 30 bis van de wet van 27/06/69).
Vergoeding gebruik smartphone
Gebruikt men als werknemer in de schoonmaaksector zijn/haar privé-smartphone voor het werk?
- Om instructies of informatie te ontvangen van de werkgever?
- Om deel te nemen aan opleidingen of toolkits?
- Om je aanwezigheid te registreren?
- Met een app van de werkgever?
- Krijg de werknemer instructies zonder app van de werkgever via de privé-smartphone (bv. whatsappgroep van het werk)?
- …
Als men aldus regelmatig de privé-smartphone gebruikt op vraag van de werkgever in het kader van de dienstbetrekking, heeft de werknemer sinds 1 januari 2024 recht op een vergoeding van 7 euro per maand.
Er dient steeds 7 euro toegekend te worden, los van het aantal gewerkte uren of dagen per maand. Indien men de privé-smartphone niet voor het werk wenst te gebruiken, dient de werkgever een alternatief te voorzien. In dit geval heeft men geen recht op de vergoeding van 7 euro.
U gelieve aan ons door te geven indien dit voor uw werknemers van toepassing zou zijn.